Di 24.11.2009 QRA Leeuwarden A-SCRAMBLE Russian TU95H

voor alle vliegbewegingen van Noord nederland. (English is allowed too)
Plaats reactie
cruisecontrol
Cornfield ranger
Berichten: 391
Lid geworden op: 28-10-2008 12:05

Di 24.11.2009 QRA Leeuwarden A-SCRAMBLE Russian TU95H

Bericht door cruisecontrol » 24-11-2009 18:57

QRA ALFA scramble J-512 "AJ32 & J-876 "AJ67" after take-off gateclimb, mission interogation indentify 2 TU-95H "Bear" ,Danish QRA also in trail :lol: and also British Tornado's (Zie RTL4 nieuws bericht beneden)

Russische bommenwerpers onderschept

Nederlandse F-16AM's J-512 "AJ32 & J-876 "AJ67 hebben gisteren twee Russische bommenwerpers TU-95H "BEARS" radio callsign "141" & "142" onderschept. Ze kwamen in actie omdat er geen radiocontact met de Russen kon worden gemaakt.

De bommenwerpers werden 75 kilometer ten noorden van Ameland ontdekt terwijl ze in westelijke richting vlogen. Omdat er geen contact met de piloten kon worden gemaakt, kwam de Quick Reaction Alert in actie. Die moet ervoor zorgen dat onbekende vliegtuigen boven Nederland worden onderschept.
Volgens een woordvoerder van vliegbasis Leeuwarden vlogen de TU-95 bommenwerpers door het internationale luchtruim. De vlucht was echter niet aangekondigd, zoals gebruikelijk bij een oefening.

Ook Deense gevechtsvliegtuigen waren al onderweg om polshoogte te nemen. De Nederlandse F16's namen de escorte van hen over en gaven later het stokje door aan de Britse luchtmacht met Tornado's ZE200 & ZE342 van Leuhars .
Bron: RTL4nieuws.nl, milscanner & aangevuld Cruisecontrol

AND THE STORY CONTINUES:

MOSCOW, Nov. 25 (Xinhua)
Two Russian strategic bombers finished
their long-range regular patrol flight on Wednesday, said a Russian military official.
Assistant to Air Force Commander-in-chief Vladimir Drik told
reporters that two Tupolev Tu-95MS strategic bombers took off from the airbase in the Saratov region on Tuesday, and successfully observed the flight route above the neutral waters of the Arctic Ocean to the Atlantic.

During the 16-hour mission the bombers had once been followed by NATO
F-15 (??F-16AM AJ32 &AJ67 Nato finest :wink: ) and Tornado fighters, he said.
All Russian strategic patrol flights "strictly comply with the
international rules of using air space over neutral waters without
violating the borders of foreign countries," he was quoted by the Interfax news agency as saying.

Earlier this month, another two strategic bombers already finished
regular patrol flight above the waters of the Arctic ocean to the Pacific.
Russia resumed long-range regular patrol flight of its strategic bombers
in August 2007 after a 15-year cessation, covering the air space above
the Atlantic, the Arctic Ocean, the Pacific, the Black Sea and the North
Pole.

Analysts said the resumption of patrol flight indicated a
significant change in Russia's strategic military forces.
It was considered a counter-measure to threats facing Russia, as
well as a response to NATO's continued eastward expansion that is approaching Russia's western bord
Credits:Peter Norris/www.chinaview.cn


Telegraaf:
Vragen over bommenwerpers DEN HAAG -
De PvdA wil opheldering van de ministers Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) en Eimert van Middelkoop (Defensie) over Russische bommenwerpers die dinsdag zonder zich te identificeren het Nederlands luchtruim binnendrongen. Volgens Kamerlid Martijn van Dam komen de Russen vaker op die manier het luchtruim van NAVO-landen binnen. Hij wil dat de Russen ophouden met deze provocaties, zei hij donderdag.

Dinsdag meldde Defensie dat F-16's twee Russische toestellen van het type TU-95 MS hadden onderschept. De Russische toestellen vlogen richting Nederlands luchtruim zonder dat de piloten hun identiteit bekendmaakten. Ze waren daarvoor al tot de grens van het Deens luchtruim door Deense F-16's gevolgd. Toen de Russen het Nederlands luchtruim hadden verlaten, namen de Britten de begeleiding van de onbekende Russen over.

Kamerlid Van Dam bezocht afgelopen voorjaar een luchtmachtbasis in Noorwegen en kreeg daar te horen dat de Russische luchtmacht en de Russische marine actiever zijn dan tijdens de Koude Oorlog. Hij memoreerde hoe Russen twee jaar geleden ook richting Noordwijk vlogen, waar op dat moment een NAVO-bijeenkomst gaande was. „Het klinkt dreigender dan het lijkt. Maar het zijn wel provocaties.” Rusland en de NAVO werken samen, maar fatsoenlijke samenwerking is ook dat je het aankondigt als je een testvlucht uitvoert, zei hij.

Van Dam wil weten hoe vaak het volgens de Nederlandse ministers voorkomt en of ze de Russen op hun gedrag willen aanspreken
Oproep: Heb je zelf nog mooie foto's of oude en nieuwe logjes van de range, plaats ze gerust op het forum, dit wordt erg op prijs gesteld :lol:

cruisecontrol
Cornfield ranger
Berichten: 391
Lid geworden op: 28-10-2008 12:05

UITWERKING NA BELUISTERING VAN HET RUSSISCHE RADIOVERKEER

Bericht door cruisecontrol » 28-11-2009 11:30

UITWERKING NA BELUISTERING VAN HET RUSSISCHE RADIOVERKEER TUSSEN DE BEARS.

Geen aandacht geschonken en geen uitwerking gemaakt van het Verkeer in het Engels. Dat doen jullie mogelijk zelf wel.

Enkele opmerkingen vooraf:

Geen stemmenvergelijking gemaakt, maar uitgegaan van de gebruikte roepnamen 141 en 142. Niet altijd zeker over identiteit.
Vertaling van een materie als dit met ‘translate.google.com’ is niet bruikbaar. Hier is inschakeling van menselijke tolk, die enigszins van luchtvaartcommunicatie op de hoogte is, onmisbaar.
Voorbeeld is hier het Russische woord “междусамолетное” (tussen vliegtuigen onderling ) Hiermee weet de google vertaalmachine geen raad.
De Russische uitwerking geeft als eerste woord van de opname “четырехзначный”, een niet bestaande combinatie. Beluistering van dit stukje met vertraagde afspeelsnelheid leverde gewoon de roepnaam 142 op!
Er zijn een aantal passages, die erg onduidelijk zijn en voor een goede analyse niet bruikbaar. Dat woord Rogalitsu is n.a.w. het codewoord voor een systeem, dat de Russen gebruiken.
De laatste minuten van de opname kwamen nogal verward door. Hier sta ik niet voor de volle 100% in.

UITWERKING

A: 142, klaarmaken om op koers te gaan, voorbereiding na de draaiing 37 punt 5515001.
B: 15001, heb ik dat goed begrepen?
A: Ja, na 37.
B: 37, heb ik dat goed begrepen?
A: Dat is juist.
B: Dat heb ik ontvangen.
A: Hoe te sturen (richten)? (hierna onduidelijk gedeelte.) (530 haal ik er niet uit. Wel n.a.w. 5 150)
Had ik dat goed begrepen?
B: Nu is dat nog zo.
A: Zit U op de verbinding tussen vliegtuigen? (air-to-air frekwentie)?
B: Ja, ik zit op de frekwentie vliegtuigen onderling, op het 1e kanaal.
A: Dat heb ik ontvangen, tussen ons anderhalf (1.5) volgens onze gegevens. (Er werd geen km-aanduiding gegeven) En dat lees ik af op onze ‘Roganitsa’ (N.a.w. codenaam voor een systeem. Het verwijst naar hoorn of hoorntje)
B: Indien er onduidelijkheden (geen verbanden over de afstand) zijn over de afstand tot de draaiing (omkering), dan waarnemen, dan zult U elkaar waarnemen in de formatie.
A: Ja, ja.
B: Naar mij naderden gasten van rechts.
A: Begrepen. Tornado zie ik. Een F-16.
A: 141, Volgens onze gegevens anderhalf (1.5) tussen ons. Visueel neem ik het niet waar.
B: Dat is juist , tussen ons anderhalf (1.5). U moet werken volgens Uw limieten (grenzen).
A: Ontvangen.

B: Heeft U deze…
A: Er was er een, (onduidelijk gedeelte)/ Voorlopig zie ik deze nog niet.
A: 141, is er nog een. Bij mij kwam van onderaf een Tornado aanvliegen.
B: Begrepen.
A: (Na onduidelijk gedeelte) Stel voor niet te gaan dalen.
A: Er kwam een Tornado aan. Volgens onze gegevens.
B: Hoeveel Tornado’s ?
A: Nog maar 1.
A: Dus ga samen met hem lager vliegen, welke problemen zijn er?
B: Vloog in of achter de wolken. (Onduidelijk gedeelte) Spreekt over het zien van een mens.
(Over iets laten zien)
A: Hoe komen we uit de wolken?
B: Ga 1 km lager vliegen.
A: 141. Ik zie de vijand, ik zie U niet.
B: 4 km.
A: We gaan op mijn commando lager vliegen.
A: Gaan door een omkering, draaiing naar rechts, 37 roll (draaiing om X-as) 15.
B: Ik neem over 37 roll 15.

A: Over.
B: Ik ontvang het.
A: 142, ik ga over tot het lager gaan vliegen. Schakel de staart van het vliegtuig volledig aan. Rapport.
B: Rapport.
A: Overgaan naar daling 141.
B: Overgegaan naar lager vliegen, 8000 m , 7800.
A: Afdaling aan de gang 141.
B: 42 overgaan naar daling.
42 ga lager vliegen, 8050
… overgegaan naar…
A: Ja, daar hangt hij samen met ons, in de buurt aan de linkerkant.
B: Ging over naar (onduidelijk).
?: 141. Rapport. Geef de hoogtes.
A:141. zeven duizend, over 500 m geef ik rapport.
B: 7600 142.

A: Volgens instrument 500, duidelijjk

B of A: iets wat lijkt op ‘sprong’

A: 41, de Tornado liep weg naar links, begrepen?
B: Ik heb U begrepen. 6000
A: 6 800

A: 6000
B: 6 500
onduidelijk zeg dit even.
A: misschien bij mij 170
onduidelijk deel….
B: Heb ik ontvangen, wij hebben 167
A: Ga je gang, laat het zien.

Credit:
Vertaald op 27-11-2009.
C.M. van den Berg, NL-9165

via scannerforum.nl
Oproep: Heb je zelf nog mooie foto's of oude en nieuwe logjes van de range, plaats ze gerust op het forum, dit wordt erg op prijs gesteld :lol:

Plaats reactie