LOG Wo 03.02.2010

Vliegbewegingen rond/op de range. (English is allowed too)
Plaats reactie
cruisecontrol
Cornfield ranger
Berichten: 391
Lid geworden op: 28-10-2008 12:05

LOG Wo 03.02.2010

Bericht door cruisecontrol » 03-02-2010 18:31

xxxx-xxxxLT
"ARCHER1" J-644 322sq/td carry 2x MK82 500 pounders (Bloodline)
"ARCHER2" J-632 322sq/td carry 2x MK82 500 pounders (Bloodline)

Afbeelding Afbeelding
Photo's: made by Bloodline, thanks :lol:

1020-11xxLT
"KILLER1" J-362 323sq/td carry 1x MK82 500 pounders (regi's Bloodline)
"KILLER1" J-513 323sq/td carry 2x MK82 500 pounders (regi's Bloodline)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Photo's: made by Bloodline , thanks :lol:

1235-1345LT
"POLLy1" J-644 322sq/td carry 2x MK82 500 pounders (regi's Bloodline)
"POLLY2" J-632 322sq/td carry BDU33's (regi's Bloodline)
o.a 45' high angle Rdr spot

1345-14xxLT
"COBRA1" J-877 322sq/td Dry all day (regi's Bloodline)
"COBRA2" J-513 323sq/td carry 2x MK82 500 pounders (regi's Bloodline)
Carry simulated 7x GBU12, 500 2mm rounds
"C1" Dry all day, all bombs are simulated GBU 12, "C2" carry all pods

1640-1710LT
"GAFE-25A" Tornado 33e JaBoG Buchel AB, Germany
o.a 4x Rdr Loft, 4x Rdr Lay
279.00>264.325>

The TARGET
Afbeelding


Het resultaat van een direct Hit :lol:
Afbeelding Afbeelding

Near miss :shock:
Afbeelding Afbeelding

Meer foto's door : Dirk Bruin


LEEUWARDEN – Voordat F-16-piloten van de Koninklijke Luchtmacht bommen mogen gooien boven het oorlogsgebied in Afghanistan moeten ze eerst met echte projectielen oefenen.
Deze week worden zestien vijfhonderdponders op de Vliehors gedropt.
Maandag en dinsdag kwam niets terecht van een vlucht van de vliegbasis Leeuwarden
naar Vlieland: de hoge luchtdruk en de oostenwind maakten dat buureiland Texel er te veel last van zou hebben.
Gisteren waren de omstandigheden gunstiger en ging de oefening wel door.
Commandant Johan van Deventer van het 323-squadron was van plan dinsdagmorgen –
als alternatieve oefening – zelf een lasergeleide GBU-12 bom af te werpen boven het Zuid-Duitse Grafenwöhr. Daar, in de buurt van Neustadt, ligt een oefenterrein van het Amerikaanse leger.
Maar ook deze vlucht ging op het laatste moment niet door vanwege het weer. ,,Mijn vliegtuig en dat van de tweede piloot stonden al klaar.’’
Bij de oefening op Vlieland komt meer kijken dan alleen het afwerpen van een of meer bommen.
De Luchtmacht en het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtelaboratorium richten op Texel
meetposten in. Dit is gebeurd nadat, jaren geleden, op de Vliehors zo veel bommen werden
gegooid dat scheuren ontstonden in huizen elders op het eiland.
De Luchtmacht dropt boven Vlieland alleen zogenaamde domme bommen: na afwerpen
kunnen ze niet meer worden bijgestuurd.
Vroeger werd de MK-84 van 1000 kilogram nog gebruikt, tegenwoordig de MK-82
van 250 kilo. Van Deventer: ,,Die zwaardere gaf wat meer boem.’’ Ook worden kleine, stalen,
oefenbommetjes van het type BDU-33 afgeworpen. Deze geven bij het neerkomen een rookplofje.
Van Deventer: ,,Zo dom zijn die bommen niet. Omdat we de beschikking hebben over een
goed vliegtuig met een radar die een driehoeksmeting kan doen, kunnen we de bommen toch
heel nauwkeurig op onze doelen gooien. Boordcomputers berekenen dit.
Het afwerpen gebeurt van een hoogte van 4,5 kilometer.
Afgeschafte tanks van de landmacht vormen de doelen.’’ Geleide bommen, die na het
afwerpen wél naar het doel kunnen worden geleid, zijn nog nauwkeuriger, maar boven Nederland mag er niet mee worden geoefend. Van Deventer: ,,Omdat ze veel schade kunnen
veroorzaken als het mis gaat. Ze hebben grotere staartvleugels en een zware kop.” In het dunner bevolkte Duitsland en Zweden mag het wel. ,,In oktober en november zaten we in de Verenigde Staten. Daar mag het ook.’’
Piloten kunnen volgens Van Deventer veel op een simulator oefenen, maar het afwerpen van
echte bommen, zogeheten live weapons, niet. ,,Ze moeten leren hoe het in werkelijkheid gaat.
De juiste actie ondernemen op het juiste doel, samen met doelaanwijzers en luchtverkeersleiders.
Het zet piloten op scherp. Dat moeten ze kunnen voor ze een oorlog in gaan. Daar kunnen
we het niet meer even leren.’’ De tweede reden om af en toe echte bommen te gooien, is dat
de Luchtmacht een goed beeld wil hebben van alle noodzakelijke voorbereidingshandelingen.
Van Deventer somt op: ,,Zo’n bom wordt aangeleverd op een luchtmachtbasis en moet geassembleerd worden. Er moet een kop op en een staart aan. Er moet een ontsteker in. We moeten hem naar het vliegtuig brengen.’’
Van Deventer: ,,We hangen de bom onder het vliegtuig en zetten draden aan de ontstekers.
Hierna controleert de piloot alles. Daar zijn tientallen mensen bij betrokken. Dat moeten we af
en toe trainen. Daar is in oorlogsgebied geen tijd voor.’’

Bron: Leeuwarder-Courant


Natuurlijk mogen de azijn zeikers ook niet ontbreken :twisted:

SEXBIERUM -
In de Noord-Friese kuststrook ondervonden inwoners woensdag veel last van een luchtmachtoefening op De Vliehors. Daar worden ter voorbereiding op de missie in Afghanistan zware bommen uit vliegtuigen gegooid. De luchtmacht heeft diverse klachten ontvangen.

Volgens een inwoner van Sexbierum blaast de luchtdruk die met deze explosies gepaard gaat zijn kat van de bank :lol: :lol: . Ook staan de ramen bij hem te trillen in de sponningen. De Sexbierumer is zelf hartpatiënt en moet 's middags rusten. Daar komt door al het lawaai niets van terecht, zo vertelt hij. :cry:

Volgens de luchtmacht wordt de geluidsoverlast gemeten met behulp van mobiele meetposten op het dichtbij gelegen Texel. De resultaten waren niet zodanig dat de oefening afgeblazen moest worden.
:roll:
Bron: Leeuwarder courant
Oproep: Heb je zelf nog mooie foto's of oude en nieuwe logjes van de range, plaats ze gerust op het forum, dit wordt erg op prijs gesteld :lol:

bloodline
Dyke inbound
Berichten: 2
Lid geworden op: 03-02-2010 21:56

Bericht door bloodline » 06-02-2010 14:23

Ur welcome :wink:

Plaats reactie